Ved Sand skole har vi lang erfaring med å bruke nyhetene i undervisningen. Delvis bare som "avslappende" diskusjonstema (der elevenes engasjement er det dobbelte av engsjementet i mindre avslappende timer...), men også i mer organiserte former. En periode abbonerte vi på en lefse som ble kalt "Hent i veckan", og enkelte lærere laget ukentlige nyhetsprøver som gruppeoppgaver og konkurranse på fredagen. Torsdags kveld og natt var derfor ofte et slitsomt stykke "fritid" i denne perioden. De viktigste nyhetsutklippene ble lagret i perm eller slått opp på tavla.
Med datamaskinen og internettets inntog i klasserommet øynet vi sjansen til å få bedre struktut på arbeidet, og satset offensivt på ei hjemmeside som vi kalte "Wazup" -oversatt til Oslosk blir det vel "skjer'a?" Nå endelig kunne samtidighet bli en nyttig faktor i undervisningen.
Vi tenkte oss at elevene kunne dra nytte av debatter i radio og tv som omhandlet nyheter de hadde om på skolen, og at disse kunne fungere som rollemodeller for elevene. Vi undersøkte ungdomsprogrammene og ble overrasket over hvor mange av dem som hadde nyhetsrelaterte innslag, diskusjoner og/eller vitser. Det er ingen overdrivelse å si at nyhetene er en del av elevenes nærmiljø.
Vi oppdaget også fort at enkelte nyheter var mer i elevenes interessesfære enn andre, men at mange av disse kunne bli et godt utgangspunkt for gode diskusjoner tross sine litt billige poeng i utgangspunktet. Som for eksempel da Christiano Ronaldo ble anklaget for voldtekt. Vi slo nyheten stort opp i en av klassene og fikk flere gode debatter som for eksempel omhandlet voldtekt, likestilling, pressens rolle (kildekritikk), rettssystemet og forhåndsdømming, selvinnsikt (hvordan påvirker mitt forhold til Christiano Ronaldo min tro på om han er skyldig eller ikke) og sannheten. Etter heftige diskusjoner i klassen var elevene (ihvertfall noen) motiverte til å føre argumentasjonen videre gjennom bearbeiding av tokolonne notat (påstand/bevis) og videre til ferdig norsk tekst og innlevering.
Vi oppdaget også fort at verden var tilgjengelig med få tastetrykk, og engelske nyhetssider tilpasset barn og unge ble lett tilgjengelige i arbeidsoppleggene våre (f eks Time for Kids News). Dermed fikk vi enda et fag aktualisert og levendegjort. Nyheten om Katharinas herjinger i USA brakte vi videre fra nyheter på engelsk, videre gjennom animasjoner om dannelesn av hurricanes (naturfag), til kartlegging av ekstremvær med tankekart på tavla og videre til presentasjoner og refleksjon rundt idelle organisasjoners arbeid med drivhuseffekten. (Blant annet med filmen isbjørnens død).
Internett vokser, og dermed øker også sjansene til å lage god undervisning med nyheter på nett. Nyhetene er ofte som overskriftene. Korte, konsentrert og uten bakgrunnsinformasjon og dybde. Uten dybdeartikler blir derfor ansvaret mye større på læreren for å bringe debatten fra sensasjonspregete overskrifter til god refleksjon. Men med økende mengde artikler om alt mulig, Wikipedia og andre voksende oppslagsverk samt tilgjengelig tv og film på nett er tilstrekkelig forståelig dybdemateriale lettere tilgjengelig.
En liste over fordeler med å bruke nyheter på internett kan se slik ut:
- Alle får med seg noe (morgensendingen på bussen, tv, diskusjoner ol).
- Nyheter er en del av elevenes nærmiljø.
- Lærebøkene blir fort utdatert og uinteressante i dagens informasjonssamfunn. Det samme med statiske sider på internett.
- Nyheter gir ofte et godt utgangspunkt for diskusjon og refleksjon.
- Undersøkende arbeidsmetoder blir naturlig.
- Lær nyhetsmediet å kjenne, få god trening i kildekritikk
- Læringsstrategier føles mer nødvendig og riktig i arbeidets gang enn når man arbeider med ei ferdigtygget bok med rett svar.
- Elev og lærer blir på likefot.
- Lett å få til tverrfaglighet.
trfnn
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar