Samarbeid og åpenhet
For å unngå at den digitale porteføljen ikke bare blir en ”bærer av papir” som den opprinnelige meningen med ordet er, skal arbeidet gjøres i et åpent miljø preget av samarbeidsoppgaver der alle ser alt og elevene reflekterer over sine og andres bidrag. Læring gjennom samarbeid med ikt som verktøy. Dette er basert på kunnskap om hvilke miljø vi lærer best i, som utvilsomt er riktig tenkt og erfart. Men prosessen fram dit for hvert av disse tre punktene er tidkrevende og arbeidsom.
Samarbeidsoppgaver er ikke noe nytt. Jeg har lang erfaring med dette. Jeg ser ikke at innføring avdigital portefølje skal medføre en bedring i arbeidsmiljøet i slike elevgrupper. Også her må det gåes noen runder med gruppene for å få dem til å fungere. Dette er tidkrevende, men slik jeg ser det vel verd innsatsen. Kanskje burde samarbeidslæring løftes opp til å være den sjette grunnleggende ferdighet i grunnskolen?
Transparente læringsmiljøer tror jeg passer best på høgskolenivå. På vår ungdomsskole vet jeg ikke av noen lærere som har klart å gjennomføre dette systematisk med suksess.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar