Elevene skal lære seg å forstå hvordan de selv lærer best. På nytt støttes prosessen av et utvalg gode og dårlige skjemaer som læreren kan dele ut. Som støtte i denne prosessen skal elevene skrive logg over hva de har gjort og tenkt.
Mitt problem under innføring av denne prosessen har vært modelleringen. Hva skal elevene legge vekt på? Læringsstrategier eller tanker? Førkunnskap og oppfølging av planer, diskusjoner og uenighet i eventuelle grupper? Hva de har lært i løpet av dagen? Hvor mye tid skal settes av til loggskrivingen, og hvordan reagerer man når elevene føler at vi ødelegger muligheten til å arbeide ved å kreve at det settes av tid til loggskriving og refleksjon over læringsstrategi og prosess. Jeg har i de fleste klasser (i samarbeid med elevene) kommet til at dette ikke er hensiktsmessig for undervisningen.
Er kanskje ikke elevene mine 6-10 klasse modne nok?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar