Prosessorientert oppgavetype
For at elevene skal ha maksimalt utbytte av portefølje legges det opp til en prosessorientert oppgavetype lik den man i flere år har brukt i norsk skriftlig. Her skal altså elevene igjennom strukturerte prosesser som hjelper dem igjennom følgende faser: Førskriving, utkast, revidering, selve tekstskrivingen og evalueringen. Kanskje skal evalueringen resultere i at eleven får levere inn et andre (eller tredje) forbedrede utkast. Skjema og tips og triks er utviklet for alle disse fasene, og mange mener at disse skjemaene skal inn i porteføljen og være en del av grunnlaget for vurdering av besvarelsen, prosessen og produktet. Det hele skal gjerne diskuteres både med elever og foreldre.
Min erfaring er at dette lar seg gjøre i forbindelse med forsøk i naturfag, og selvsagt i forbindelse med de store tekstoppgavene i norsk, men at det ikke er tid til mer enn fire til fem slike innleveringer pr år hvis fagplanene skal dekkes. Man får ikke både bredde og dybde. Dette kan altså gjennomføres strukturert med bruk av skjema, mulighet for innlevering nr to og skriftlig tilbakemeldinger på begge en gang i blant, for å støtte elevenes utvikling innen tekstskriving, men det er alt for tids og arbeidskrevende til at det kan gjennomføres ofte.
Jeg har ikke klart å få en god prosess ut av å la elevene vurdere hverandre i prosessen. De flinke kan lære noe av hverandre, men de svake har alt for stor motstand mot skolearbeid til at en slik ekstrabelastning medfører noe godt. Jeg opplever arbeidsformen som svært tidkrevende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar