fredag 17. oktober 2008

Portefølje 1 Datamaskin bruk – og økonomiske ressurser

Datamaskin bruk – og økonomiske ressurser

I den ressurs situasjonen vi har ved norske ungdomsskoler er det ikke til å komme fra at bruk av datamaskiner stjeler utrolig mye tid i klasserommet. Vi har siden 2004 hatt en datamaskintetthet på to elever pr maskin på klasserommene, Linux plattform i nettverk med Open office og lokale mapper som elevene styrer selv og selvsagt internett oppkobling. Vi har apple maskiner til redigering av film og lyd og alle lærerne har gått kurs og kan alt grunnleggende om bruk av datamaskiner. Vi har også drevet vår egen nyhetsbaserte læringsplattform på nett som vi kaller Wazup. Vi har med andre ord satset stort offensivt og villig på data ved skolen.

Men når nettverk, internett programmer eller datamaskiner skjærer seg og læreren må inn med ad hoc opplegg, dreper vi mye av motivasjonen til elevene, og resultatet blir mer mas enn god tone. Dette har dessverre skjedd alt for ofte. Resultat: Negativt for læringsmiljø og læring. Ofte dårlig utnyttelse av tid. Problemet hadde selvsagt vært løst hvis ressurssituasjonen var slik at skolen hadde klart å opprettholde en stabil, velfungerende datamaskinpark i nettverk – men vi prater ikke her om den ideelle verden. Det er da det blir provoserende å se teorier fra forskere i ITU monitor som spekulerer i hvorfor det er så stor motstand mot innføring av data blant lærerne i norsk skole.

Kanskje vi skulle kutte ut svømmebassenget slik at vi har økonomi god nok til å drive dataparken skikkelig?

Ingen kommentarer: