mandag 3. november 2008

Hva er en "digitalt kompetent skole"?


I boka "Fra digital ferdighet til kompetanse" skriver Høyland og Wølner om Sylling ungdomsskole:

"Når skolen til tross for mange gode eksempler på digital kreativitet og arbeidsmåter likevel ikke kan kalles en digitalt kompetent skole, er det fordi vi i de gitte rammene og utførselen synes det mangler en del rundt bruk av arbeidsplaner og egenrefleksjon/metatekst i forbindelse med arbeidet".

I andre tilfeller der jeg har lest begrepet "digitalt kompetent skole", har jeg alltid ment at dette handler om hvor mye skolen bruker datamaskinen, om lærerne har datakompetanse og kanskje litt om hvor kreative skolene er i sin bruk av datamaskinene.

I Høyland og Wølner kommer det tydeligvis inn et nytt krav som går på bruk av arbeidsplaner, egenrefleksjon og metatekster.

For meg, dristet meg til å bruke uttrykket "digitalt kompetent skole" i en oppgave, blir det plutselig maktpåliggende å forstå hva som menes med dette uttrykket. Skal man inkludere noe om lærerens rolle og undervisningsmetoder også her (altså ikke bare kunnskap om programmer og portefølje). Er det en digitalt kompetent skole hvis vi ikke klarer å følge elevenes vei inn i spillverdenen og inkludere dette i undervisningen? Hva med andre digitale medier enn datamaskinen (ipod, mobil ol). Er det en digitalt kompetent skole hvis man ikke har tilstrekkelig god undervisning og kunnskap om sikkerhet og moral på nett?

Kort sagt: Hva er en digitalt kompetent skole? Er det noen som vet av en klar definisjon på begrepet? Finnes det eksempler på skoler som kan kalle seg dette?

Ingen kommentarer: